Undervisning

Jeg underviser i følgende fag:

  • Rotation
  • Sammenspilsledelse
  • Hørelære / improvisationsteori
  • Rytmisk guitar / guitar pædagogik
  • Entreprenørskab

Herunder følger et par overordnede kommentarer, meninger og tanker om, hvor jeg vil hen med min undervisning, hvad jeg lægger vægt på, lidt fagligt indhold, mv.

Rotation

Faget er et støttefag til sammenspilsledelse. De studerende spiller sammen på alt andet end deres hovedinstrument. Timerne plejer at være sjove og uformelle. Vi snakker om spilleteknikker, riffs, notation for de forskellige instrumenter, lyd, tips, tricks, gejl og gear.

Målet er bl.a. at kunne give en kvalificeret demo på alle instrumenter (inkl. sang) i sammenspilsledelse og at have tilstrækkelig ”hands on experience” på instrumenterne til at kunne arrangere og vurdere sværhedsgraden af figurerne i arrangementet.

Sammenspilsledelse

Jeg underviser pt. i sammenspilsledelse på 3. årgang hvor de studerende har opnået et vist fagligt niveau og en vis selvstændighed. Undervisningen foregår på hold. Vi starter som regel året med øvelser med hinanden, snak om arrangement osv. Senere kommer så ”kaninerne”, der i dette tilfælde typisk er børn i 12-15 års alderen.

Jeg opererer med 9 ”bud” som jeg synes er vigtige, som vi snakker om og som de studerende skal forholde sig til i praktikforløbet:

  • Udlevér ingen noder (eller meget få), men hav nedskrevne figurer til eget brug (til jeres medstuderende eller som supplement til jeres i øvrigt sikkert udmærkede langtidshukommelse).
  • Tænk formidling: hvordan serverer du dit materiale (og dig selv)? Hvordan skal timen struktureres? Hvad er den mest logiske progression?
  • Hold gryden i kog. Tænk over muligheder for kollektive beskeder og indstudering med flere instrumenter samtidig. Det kunne f.eks. være et fælles break, sammenfaldende rytmer i forskellige instrumenter, nogle støtter imens andre indstuderer nyt osv.
  • Fleksibilitet. Vær bevidst om hvordan du kan henholdsvis opgradere eller forenkle dit materiale på stedet.
  • Forfølg dine mål. Tjek at eleverne rent faktisk spiller det du sætter dem til – og spiller som du vil have det. Ret dem hvis det ikke er tilfældet, for det er dig, der ved hvordan det skal lyde
  • Det roterende øre: Arbejd aktivt med din lytning. Tving dig selv til at lytte på skift til alle de enkelte instrumenter. Hører du alt hører du intet!
  • Skab dit eget undervisningsrum. Sæt dig i respekt om nødvendigt. Få ro hvis du vil ha’ ro
  • Husk at pædagogik er at kunne se verden med sine elevers øjne! Vær lydhør overfor de signaler – bevidste som ubevidste – dine elever sender.
  • Slutteligt gør det ikke noget hvis det hele oven i købet bliver både sjovt og spændende.

Hørelære/Improvisationsteori

Jeg kan næsten ikke sige nok om, hvor vigtigt jeg synes dette fag er. Hvis man ikke kan høre og forholde sig til hvad der sker omkring sig er det ikke muligt at spille eller undervise i musik. (Det bliver i hvert fald der efter…)

Jeg er meget inspireret af metodikken og de teoretiske systemer man bruger på Berklee College of Music (Boston, USA). Jeg har besøgt stedet et par uger da min bror gik på skolen. Jeg fik lov at følge undervisningen i forskellige fag bl.a. hørelære og teori. Jeg diskuterede med nogle af deres professorer og støvsugede i øvrigt Berklee Bookstore for materiale.

For nørderne: jeg bruger DO-RE-MI systemet til at opbygge et stærkt relativt gehør. DO er altid grundtone – også i mol, da det (synes jeg) giver den bedste skala- og trinforståelse når man skal til at snakke om improvisationsskalaer. Det er også en fordel i musik, der bevæger sig i spændingsfeltet mellem dur og mol – f.eks. blues. Den klassiske hørelæretradition sværger mere til LA som grundtone i mol, men det synes jeg altså ikke er smart i forhold til mit arbejdsfelt.

Min undervisning indeholder alle de for faget gængse elementer som bladsang, rytmelæsning, improvisation, aflytninger, analyse, træning af musikalsk hukommelse osv.

Guitar

Jeg er vel en form for ”Jazz-guitarist”, men for mig er jazz lige så meget en tænkemåde som en stilart. Jeg har altid gået meget op i spørgsmålet ”Hvad tænker folk når de spiller solo”. Hvilke tanker er gået forud for det fede riff, den sublime solo. Ved at analysere andres soli prøver jeg at komme bag om tonerne og aflure det tankesæt der ligger bag ved – for siden at benytte den samme indgangsvinkel/angrebsmåde til at frembringe mine egne fraser.

Forskellige måder at spille på kræver forskellige måder at tænke på. Jeg prøver at hjælpe mine studerende til at finde en tænkemåde, der kan hjælpe dem til den lyd de gerne vil have.