Når du har skrevet din første post, vil du naturligvis gerne at andre læser den. Og hvis nogen ligefrem gider kommentere dine artikler, er det jo endnu bedre.
Her er en email fra WordPress-serveren, der beder mig om at tage stilling til (godkende eller afvise) en læserkommentar til en netop oprettet post:
Den ukendte fremmede skriver, at han synes, det er en fin artikel, og at han gerne fremover vil abonnere på min blog. Problemet er bare, at posten er tom snak bestående af dummytekst på latin. Så det er let at gennemskue, at personen ikke er reelt interesseret, men vil bruge din blog til at fremme egne interesser.
Her kan man roligt klikke på det medfølgende “Spam it”-link i mailen. Hvis man vælger at acceptere, vil man samtidig ofte acceptere at fremtidige kommentarer fra den samme brugere kan postes uden forudgående godkendelse, fordi kommentaren vil komme fra et kendt ansigt. Men i ovennævnte tilfælde kan man nok godt regne med, at de efterfølgende kommentarer vil være rendyrkede reklamer for fx billige lån til studerende eller lignende.
Havde artiklen været helt regulær, kunne det være sværere at gennemskue bedraget. I de fleste tilfælde er det dog let at skille skæg fra snot ved almindelig sund fornuft. Og skulle der alligevel slippe en reklame igennem, kan du altid som administrator slette den igen.
For at begrænse spam-indlæggene vil der på DJM blogsystem blive aktiveret et fælles spam-filter, der i nogen grad kan dæmme op for den slags misbrug, vha fælles indberetninger om spam-forsøg fra WordPress-blogger over hele verden.